Hopp til innhold
  1. Malling.no/
  2. Blogg/
  3. Datadreven innsikt gir våre kunder konkurransefortrinn

Datadreven innsikt gir våre kunder konkurransefortrinn

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Skrevet av Marianne Johannessen
22. Apr 2020

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.

Stian Røstgård arbeider med Business Intelligence hos analyseavdelingen i Malling & Co. Fremover vil han programmere løsninger som gir kunder av Eiendomshuset et bredere og bedre beslutningsgrunnlag.  

Stian Røstgård arbeider som Business Intelligence Developer hos Eiendomshuet Malling & Co.
Stian Røstgård motiveres av å skape verdifull innsikt for kunder av Eiendomshuset Malling & Co.

– Jobben min handler om å programmere løsninger som gjør oss og våre kunder i stand til å ta mer velinformerte valg, innleder Business Intelligence Developer, Stian Røstgård.

 

 

 

– Det kan eksempelvis være reisetidsanalyser som synliggjør hvordan de ansatte i en virksomhet blir påvirket av å flytte lokaler fra ett sted til et annet, eller modeller som gir innsikt om hvor stor ledigheten er innenfor ulike eiendoms-segmenter og geografiske områder, eller programmer som gir kunnskap om hvilke selskaper som er på flyttefot.

New Call-to-action

Datadreven innsikt fører til bedre beslutninger

Røstgård har siden august 2019 arbeidet hos analyseavdelingen i Malling & Co. Haakon Ødegaard som leder avdelingen forklarer at kombinasjonen av økonomi-, programmering- og forretningsforståelse sikret Røstgård jobben.

Haakon-Ødegaard_web
Haakon Ødegaard er analysesjef i Eiendomshuset Malling & Co

– Han har kombinasjonen av de ferdighetene vi så etter. Kunnskap om programmering blir stadig viktigere for oss som brenner for å levere verdifulle analyser, sier analysesjefen og forklarer at Stian imponerte under jobbintervjuet.

Der fortalte Stian om hvordan han hadde tatt initiativ for å effektivisere driften på sin deltidsjobb under studiene.

– Jeg studerte økonomi på Handelshøyskolen BI, lærte meg koding på fritiden og jobbet deltid på en taxisentral. Der tok jeg imot bestillinger over telefon, og for hver eneste bestilling måtte man slå opp i et hefte for å beregne takst og priser. Det var tidkrevende, tungvint og førte til mange feil, forteller Stian og fortsetter:

– Derfor programmerte jeg en priskalkulator på fritiden. Priskalkulatoren ble en suksess - den forenklet og effektiviserte hverdagen på taxisentralen samtidig som antall feil gikk ned. Kort tid etter at alle begynte å bruke programmet, tilbød sjefen å kjøpe priskalkulatoren, smiler Røstgård.

Analysesjef Haakon mener historien viser initiativ, evne til kreativ problemløsning og gjennomføringskraft.

– Dette er ferdigheter vi verdsetter høyt i Malling & Co. Har man ideer til å videreutvikle og forbedre eksisterende løsninger skal man få tid til det, sier Ødegaard.

Viktigheten av kvalitetsdata

Analysesjefen forklarer gode analyser i stadig større grad kommer av å kombinere menneskelig erfaring og kunnskap med teknologi som henter inn og tolker store mengder data av god kvalitet.

– Eiendom representerer store verdier som gjør at det blir svært viktig med god informasjon i beslutningsprosesser. Samtidig er eiendomsbransjen langt mindre transparent og likvid enn for eksempel aksjemarkedet. Derfor er også tilgangen på data av kvalitet viktig, sier Ødegaard og fortsetter:

– Vi har over flere år samlet store mengder data, eksempelvis, når leiekontrakter utløper, hvor mange ledige kvadratmeter det er i markedet eller hvor ulike typer leietakere ønsker sitt kontor. Denne typen ikke-offentlig informasjon gjør at vi får mer presise analyser ved å trekke inn både makro- og mikroperspektiv, avslutter Ødegaard.

Ambisiøs digitaliseringsstrategi

Eiendomshuset har i løpet av de siste årene satset på teknologi som forenkler hverdagen til både kunder og ansatte. Nedenfor kan du lese om noen av initiativene:

Lanserer digital plattform for smartere eiendomsforvaltning:

Illustrasjon_Myldre_screens

Tidligere i år lanserte Malling & Co den nye digitale plattformen «Myldre»; en tjeneste som vil forenkle hverdagen til eiere, leietakere og forvaltere av næringseiendom. Plattformen sikrer at gårdeiere, leietakere og eiendomsforvaltere alltid har oppdatert informasjon om sine eiendommer. Vi har allerede mottatt henvendelser fra store, internasjonale aktører som er interessert i løsningen.

Les: Vi lanserer digital plattform for smartere eiendomsforvaltning

Malling & Co utviklet robot som håndterer over 300.000 transaksjoner i året

snø_web4

Malling & Co har satt ned et eget team som arbeider med automatisering. I fjor bisto selskapet Norges første innendørs vinteranlegg, Snø, med å utvikle en løsning som håndterer forretningsførselen av billettsalget. I løpet av ett år er det snakk om 300-350.000 transaksjoner.

Les: Utviklet robot til Norges første innendørs vinteranlegg

Nytt økonomisystem forenkler regnskap og forretningsførsel:

Et nytt økonomisystem kom på plass i januar 2019 ved hjelp av robotteknologi. Det nye økonomisystemet er integrert mot fagsystemer for kontraktshåndtering og CRM. I tillegg er tidligere manuelle prosesser som fakturering automatisert. Resultatet er at vi har mer tid til å arbeide enda tettere med våre kunder, samt at vi har frigjort kapasitet for nye oppdrag. 

Les: Omfattende automatisering skal gi mer tid til kunder

Norges første heis med kunstig intelligens ble installert på Ullevaal Stadion:

Den intelligente heisen sender store mengder informasjon til IBMs supercomputer, Watson. Basert på denne informasjonen kan man forutsi eventuelle fremtidige feil, og rette opp i disse feilene før heisen går ut av drift. Alt skjer automatisk i sanntid - supercomputeren både tenker og lærer helt av seg selv.

Les: Ullevål Stadion satser på kunstig intelligens

Robot håndterer 70.000 leverandørfakturaer i året:

Malling & Co har automatisert forretningsførselen av leverandørfakturaer. Eiendomshuset mottar 70.000 slike i året. Og siden 2017 har vår robot håndtert disse. Det innebærer at våre kunnskapsmedarbeidere får mer tid til å drive verdiskapende arbeid.

Økonomidirektør Martin Mehus anslo at roboten hadde utført arbeid tilsvarende ett årsverk i løpet av de første tre månedene i drift.

Les: Roboten Alfred er ansatt hos Eiendomshuset Malling & Co

Vårt eget kontor har blitt en testarena for ny teknologi:

For å kunne gi råd innenfor smarte bygg, samt drifte og optimalisere disse, er det avgjørende med førstehåndskunnskap. Derfor har vi installert en rekke typer sensorteknologi i egne lokaler. Dette omfatter blant annet måling av CO2, bevegelser, belysning, temperatur og lufttrykk, samt en rekke andre parametere. Dataen som innhentes skal lede til gevinster som eksempelvis reduserte rengjøringskostnader.

Les mer om initiativet og mulige gevinster her.

 

Klikk her for å komme til vårt digitale kunnskaps-bibliotek.
Her finner du e-bøker om ulike temaer innen næringseiendom. 

eboker_samlet_web2

Få nyheter fra Malling rett i innboksen!