- Malling.no/
- Blogg/
- MILLENNIUMSGENERASJONEN ENDRER RETAILMARKEDET
MILLENNIUMSGENERASJONEN ENDRER RETAILMARKEDET

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Globalt tar netthandel en stadig større del av kaka. Nordmenn har fulgt den internasjonale trenden, og siden 2013 har netthandel hatt en årlig vekst på 15 prosent. Det gir både utfordringer og muligheter i forhold til det tradisjonelle handelsmønsteret.
De unge blir gamle
Det er millenniumsgenerasjonen som har sittet i førersetet for utviklingen. Etter hvert som de unge blir eldre, blir brukermassen for ivrige netthandlere større.
– To tredjedeler av alle mellom 25 og 34 år har handlet på nett med smarttelefonen sin i løpet av de siste tre månedene, sier Lars Simen Paulgaard, partner og retailsjef i Malling & Co.
Han påpeker at netthandel er blitt stadig enklere, og at lettvinthet er den suverent største grunnen til at folk velger å shoppe fra sofaen.
– Spesielt ser vi en klar økning i handel via apper. Forhandlere har vært flinke til å forenkle netthandelen for dem som er fortrolige med teknologien. I tillegg får vi en effekt hvor foreldregenerasjonen lærer dette av barna sine, forklarer han.
Andre behov – annet forbruk
Økningen i netthandel – og presset på de fysiske butikkene – viser bare én del av bildet. Tallene avslører at den totale detaljomsetningen, netthandel inkludert, har flatet ut de siste årene. Mye tyder på at den kan ha nådd toppen. Analysesjef i Malling & Co, Haakon Ødegaard, viser til andre trekk ved millennials’ forbruksmønster.
– Nordmenn, og spesielt unge, har et annet forbruksmønster i dag. Ikke bare ved at de handler mer på nett, men de er generelt mindre opptatt av forbruksvarer. Detaljhandelen flater ut til fordel for opplevelser og servering, sier han.
Han mener at dette ikke betyr kroken på døra for fysiske utsalgssteder, men et skifte i hva slags leietakere og lokaler man får.
– Den største forskjellen er kanskje det at det ikke er like lett å leie ut store arealer. Den fysiske butikken handler mer om å bli sett og vise frem varene, og at en større del av selve vareflyten kan gå over nett. Da er det ikke like stort behov for store butikkarealer på samme måte som før, fortsetter Ødegaard.
Nye typer butikker
Samtidig peker analysesjefen på at de beste handlegatene i Oslo, til tross for store endringer innen detaljhandel, fortsatt er svært attraktive.
– Eiendommer med eksponering mot områder der store mengder folk beveger seg, passer godt inn i en omnikanal-strategi. Dette innebærer integrasjon av netthandel og fysisk handel i butikk der nett, sosiale medier og fysisk butikk er sømløst integrert.
Dette tror også Paulgaard vi vil merke fremveksten av:
– Vi ser for eksempel Zara eksperimentere med dette i London. Der har de laget en click and collect-butikk som både fungerer som netthandel, pick up-punkt og robotisert varehus, sier han og avslutter:
– Det handler ikke om at butikkene forsvinner, men at arealbruken forandrer seg.
Ta kontakt med Lars Simen Paulgaard for mer informasjon
Mobil: +47 474 73 655
Mail: lsp@malling.no