Hopp til innhold
  1. Malling.no/
  2. Aktuelt/
  3. Signerte 10.000 kvadratmeter med handel og servering i 2018

Signerte 10.000 kvadratmeter med handel og servering i 2018

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Skrevet av Marianne Johannessen
17. Apr 2019

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.

Næringsmegler Lars Simen Paulgaard i Malling & Co Næringsmegling deler sine tanker om markedet for handel- og serveringslokaler.

Lars Simen Paulgaard-1
Lars Simen Paulgaard


Trolig er Lars Simen Paulgaard næringsmegleren i Norge som signerte flest leiekontrakter innenfor high-street retail og servering i 2018. Totalt signerte han leiekontrakter for 10.000 kvadratmeter i disse segmentene.

 


Dårlig omsetning og nedleggelser har preget handelsstanden i 2018. Hva er din oppfatning av det som skjer i markedet nå?

– Det er harde tider for mange aktører innenfor handel. Mange leietakere sitter nok på gjerdet og vurderer om de skal fornye sin leiekontrakt. Aktiviteten i markedet vil jeg betegne som stor, men generelt sett er det et gap mellom hva leietakere er villig til å betale i leiepris, og hva gårdeierne ser for seg av leieinntekter. Det har vært et stort fall i leiepriser i løpet av de siste par årene. I 2018 har det vært en rekke nedleggelser, samtidig ser vi at enkelte satser stort; Eksempelvis har Hennes og Mauritz åpnet en ny «flagship store» på Karl Johan, og det samme gjelder Zara. Begge disse tjener fortsatt gode penger i Oslo sentrum og det samme gjelder luksusforretninger og suvenirbutikker, innleder Paulgaard.

Hva skyldes denne utviklingen?

– Det er mange parametere som er med på å presse marginene i markedet. Netthandel er det åpenbare. Samtidig er det færre mennesker i handlegatene: Kameraer montert i Karl Johan som teller antall personer, viser at det var knappe 1,1 millioner færre mennesker i Karl Johan i 2018 sammenlignet med 2017. Dette har muligens sammenheng med økte bompenger, bilfritt sentrum og færre parkeringsplasser, som gjør det dyrere å parkere. Særlig barnefamilier ser mot kjøpesentre fremfor å handle i Oslo sentrum, sier han.

Lars Simen Paulgaard

Paulgaard har i 2018 arbeidet med å signere leiekontrakter for flere større prestisjeprosjekter. Han har eksempelvis hentet inn:

  • Elektro-kjeden Power til nyoppussede Lille Grensen 5

  • En rekke spennende bevertningskonsepter til Torggata Bad

  • Verdens første utsalgssted for Volvos nysatsning, bilmerket Polestar, dette for Øvre Slottsgate 7

  • Møbelringen til nye lokaler på Tårnhuset ved Skøyen som måler hele 2000 kvadratmeter

  • I Akersgata 35-39 har Follestad åpnet sin nye «flagship store» på Karl Johan på hele 945 kvadratmeter

  • Den kjente restauranten Bon Lio flytter fra Fredensborg til Sofienberggata 17 hos Mills 

I tillegg til handel arbeider du også mot serveringsbransjen. Hvordan utvikler dette segmentet seg?

– De siste to-tre årene har det vært en enorm utvikling i Oslo når det kommer til serveringssteder. Det har kommet mange nye spennende konsepter. Kampen om gjestene er tøff fordi det nå er mange stoler å fylle. Bransjen opplever nok ikke like stort press som handelsstanden, men serveringsbransjen vil nok også møte tøffe tider de neste årene. Å utvikle gode konsepter som er levedyktige over tid er derfor helt sentralt, sier Paulgaard.

Marginene er presset. Hva bør gårdeiere gjøre?

– Det er særlig to ting jeg tenker er viktig for gårdeiere med leietakere innen handel og servering. For det første, vær proaktiv og inviter til dialog: Få oversikten over hvordan det går med forretningen, avdekk leietakerens bekymringer og vær behjelpelig med å få opp lønnsomheten til leietakerne. Eksempelvis kan man være med på å finansiere nye oppgraderinger og å vri konseptene – selvfølgelig mot en fornyelse av leiekontrakten. Da slipper man ledighet, som er noe av det dyreste en gårdeier kan oppleve. Vi ser at gårdeiere er nødt til å være med å dele risikoen med leietaker. Viktigheten av proaktivitet i dialogen med leietakere har aldri vært større!

For det andre, vil jeg understreke betydningen av å tiltrekke seg levedyktige konsepter. Fokuser på den langsiktige lønnsomheten fremfor den kortsiktige gevinsten ved høy minimumsleie. Ingen, hverken gårdeier eller leietaker, er tjent med at det kommer inn konsepter som ikke overlever, sier Paulgaard.

Lars-Simen-Paulgaard_web

Ønsker du råd for din(e) eiendom(er)?
Eiendomshuset Malling & Co er Norges eldste og største kompetansemiljø innen næringseiendom. Vi slår gjerne av en prat om hva vi kan bistå deg med!

Klikk her for å kontakte Eiendomshuset Malling & Co.

Les også: 

Millenniumsgenerasjonen endrer retailmarkedet

Signerte Follestads nye flaggskip

Få nyheter fra Malling rett i innboksen!